سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیا استفاده از ظروف نچسب مانند تفلون بی خطر است؟

 

مردم در سراسر جهان از قابلمه و تابه های نچسب برای پخت و پز روزانه خود استفاده می کنند.

 

روکش نچسب برای چرخاندن پنکیک، چرخاندن سوسیس و سرخ کردن تخم مرغ مناسب است. می تواند برای پختن غذاهای لطیفی که ممکن است به تابه بچسبند مفید باشد.

 

اما در مورد پوشش های نچسب مانند تفلون بحث و جدل وجود دارد.

 

برخی منابع ادعا می‌کنند که آنها مضر هستند و با شرایط سلامتی مانند سرطان مرتبط هستند، در حالی که برخی دیگر اصرار دارند که پخت و پز با ظروف نچسب کاملاً ایمن است.

 

این مقاله نگاهی دقیق به ظروف نچسب، اثرات آن بر سلامتی و ایمن بودن یا نبودن آشپزی با آنها دارد.

 

ظروف نچسب چیست؟

ظروف نچسب، مانند ماهیتابه ها و قابلمه ها، با ماده ای به نام پلی تترا فلوئورواتیلن (PTFE    ) که معمولاً به نام تفلون شناخته می شود پوشیده می شوند.

 

تفلون یک ماده شیمیایی مصنوعی است که از اتم های کربن و فلوئور تشکیل شده است. این اولین بار در دهه 1930 ایجاد شد و سطحی غیر واکنشی، نچسب و تقریباً بدون اصطکاک ایجاد می کند.

 

سطح نچسب ظروف آشپزی با روکش تفلون را برای استفاده راحت و تمیز کردن آسان می کند. همچنین به روغن یا کره کمی نیاز دارد، که آن را راهی کم چرب برای پختن و سرخ کردن غذا می کند.

 

تفلون چندین کاربرد دیگر نیز دارد. همچنین برای ساخت روکش های سیم و کابل، محافظ پارچه و فرش و پارچه های ضد آب برای لباس های بیرون از منزل مانند کت های بارانی استفاده می شود (2، 3 منبع معتبر).

 

با این حال، در دهه گذشته، ایمنی ظروف نچسب مورد بررسی قرار گرفته است. خرید تلویزیون هوشمند mgs، ست قاشق چنگال mgs و سرویس قابلمه mgs در سایت ایران ام جی اس ممکن است.

 

نگرانی ها بر روی ماده شیمیایی به نام اسید پرفلوئورواکتانوئیک (PFOA    ) متمرکز شده است که قبلا برای تولید ظروف نچسب استفاده می شد اما امروزه از آن استفاده نمی شود.

 

این تحقیقات همچنین خطرات مرتبط با گرمای بیش از حد تفلون را مورد بررسی قرار داده است.

 

خلاصه

ظروف نچسب با ماده ای به نام پلی تترا فلوئورواتیلن (PTFE) پوشانده شده اند که به آن تفلون نیز می گویند. ایمنی ظروف نچسب در دهه گذشته مورد بررسی قرار گرفته است.

 

قرار گرفتن در معرض تفلون و PFOA

امروزه تمامی محصولات تفلون فاقد PFOA هستند. بنابراین، اثرات بهداشتی قرار گرفتن در معرض PFOA دیگر دلیلی برای نگرانی نیست.

 

با این حال، PFOA تا سال 2013 در تولید تفلون استفاده می شد.

 

در حالی که بیشتر PFOA روی گلدان ها معمولاً در دمای بالا در طول فرآیند تولید سوخته می شد، مقدار کمی در محصول نهایی باقی می ماند (3Trusted Source، 4Trusted Source).

 

با وجود این، تحقیقات نشان داده است که ظروف تفلون منبع مهمی برای قرار گرفتن در معرض PFOA نیستند (3Trusted Source، 5Trusted Source).

 

PFOA با تعدادی از شرایط سلامتی از جمله اختلالات تیروئید، بیماری مزمن کلیه، بیماری کبد و سرطان بیضه مرتبط است. همچنین با ناباروری و وزن کم هنگام تولد مرتبط است (منبع 6Trusted، 7Trusted Source، 8Trusted Source، 9Trusted Source، 10Trusted Source).

 

علاوه بر این، در خون بیش از 98 درصد از افرادی که در نظرسنجی ملی سلامت و تغذیه ایالات متحده در سال‌های 1999 تا 2000 شرکت کردند (NHANES) یافت شد (منبع معتبر 11).

 

برنامه نظارت PFOA، که در سال 2006 توسط آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده (EPA) راه اندازی شد، باعث حذف PFOA از محصولات تفلون شد (12).

 

این برنامه شامل هشت شرکت پیشرو PFOA از جمله سازنده تفلون بود. هدف آن کاهش خطرات بهداشتی و زیست محیطی مرتبط با قرار گرفتن در معرض PFOA با حذف استفاده و انتشار PFOA تا سال 2015 بود.

 

همه شرکت ها به اهداف برنامه دست یافتند، بنابراین تمام محصولات تفلون، از جمله ظروف نچسب، از سال 2013 بدون PFOA بوده اند (12).

 

خلاصه

PFOA یک ماده شیمیایی است که قبلا برای تولید تفلون استفاده می شد. با شرایط سلامتی مانند بیماری کلیه و کبد مرتبط است. با این حال، تمام محصولات تفلون از سال 2013 بدون PFOA هستند.

 

PFA و ظروف نچسب

در حالی که PFOA از محصولات تفلون حذف شده است، هنوز اجزای دیگری وجود دارد، یعنی PFAS (مواد هر و پلی فلوروآکلیل)، که به طور کامل شناخته نشده است.

 

این و سایر مواد موجود در محصولات تفلون ممکن است خطری برای سلامتی داشته باشند. تحقیقات برای درک کاملتر ماهیت آن مواد و چگونگی تأثیر آنها بر بدن انسان ادامه دارد.

 

هنوز چیزهای زیادی در مورد ایمنی فلوروپلیمرهایی که در حال حاضر استفاده می شوند ناشناخته است. کمیسیون ایمنی محصولات مصرف کننده ایالات متحده به تازگی بیانیه ای را در مورد خطر احتمالی PFAS در محصولات منتشر کرده است، زیرا EPA در مورد آنها در آب آشامیدنی هشدار داده است (13، 14).

 

 

FDA اطلاعاتی را در مورد آنچه تاکنون در مورد ایمنی PFAها شناخته شده است منتشر کرده است و تحقیقات برای درک کاملتر ماهیت این مواد و چگونگی تأثیر آنها بر بدن انسان ادامه دارد (15 منبع مورد اعتماد، 16 منبع معتبر، 17 منبع معتبر).

 

خطرات گرمای بیش از حد

به طور کلی، تفلون یک ترکیب ایمن و پایدار است.

 

با این حال، در دمای بالاتر از 500 درجه فارنهایت (260 درجه سانتیگراد)، پوشش های تفلون روی ظروف نچسب شروع به شکستن می کنند و مواد شیمیایی سمی را در هوا آزاد می کنند (منبع معتبر 18).

 

استنشاق این دودها ممکن است منجر به تب پلیمری شود که به آنفولانزای تفلون نیز معروف است.

 

تب دود پلیمری شامل علائم موقتی شبیه آنفولانزا مانند لرز، تب، سردرد و بدن درد است. شروع پس از 4 تا 10 ساعت قرار گرفتن در معرض رخ می دهد و این وضعیت معمولاً در عرض 12 تا 48 ساعت برطرف می شود (19 منبع معتبر، 20 منبع معتبر).

 

تعداد کمی از مطالعات موردی نیز عوارض جانبی جدی تری از قرار گرفتن در معرض تفلون گرم شده از جمله آسیب ریه را گزارش کرده اند (20Trusted Source، 21Trusted Source، 22Trusted Source، 23Trusted Source).

 

با این حال، در تمام موارد گزارش شده، افراد در معرض بخار ناشی از ظروف تفلون بیش از حد پخته شده در دمای شدید حداقل 730 درجه فارنهایت (390 درجه سانتیگراد) برای مدت زمان طولانی حداقل 4 ساعت قرار گرفتند (20 منبع معتبر، 22 منبع معتبر، 23 منبع معتبر) .

 

در حالی که اثرات تفلون بیش از حد گرم شده برای سلامتی ممکن است جدی باشد، استفاده از روش‌های پخت و پز معمولی به شما کمک می‌کند از قرار گرفتن در معرض آن جلوگیری کنید.

 

خلاصه

در دمای بالای 570 درجه فارنهایت (300 درجه سانتیگراد)، پوشش های تفلون ممکن است شروع به شکستن کنند و بخارات سمی را در هوا آزاد کنند. این دودها می توانند علائم موقتی شبیه آنفولانزا به نام تب پلیمری ایجاد کنند.

 

نکاتی برای به حداقل رساندن خطر هنگام آشپزی

اگر اقدامات احتیاطی اولیه را رعایت کنید، پخت و پز با ظروف نچسب ایمن، سالم و راحت است.

 

با رعایت نکات زیر می توانید خطر خود را هنگام آشپزی به حداقل برسانید:

 

تابه خالی را از قبل گرم نکنید. تابه های خالی می توانند در عرض چند دقیقه به دمای بالایی برسند و به طور بالقوه باعث آزاد شدن دود پلیمری شوند. قبل از گرم کردن، مطمئن شوید که مقداری غذا یا مایع در قابلمه ها و تابه ها دارید.

از پخت و پز روی حرارت زیاد خودداری کنید. روی حرارت متوسط ??یا کم بپزید و از کباب شدن خودداری کنید، زیرا این روش پخت به دمایی بالاتر از دمای توصیه شده برای ظروف نچسب نیاز دارد.

آشپزخانه خود را تهویه کنید. هنگامی که در حال آشپزی هستید، فن اگزوز خود را روشن کنید یا پنجره ها را باز کنید تا هر گونه بخار از بین برود.

از ظروف چوبی، سیلیکونی یا پلاستیکی استفاده کنید. ظروف فلزی می توانند باعث ایجاد خط و خش روی سطح نچسب شوند و عمر ظروف شما را کاهش دهند.

شستن دست. قابلمه ها و تابه ها را به آرامی با اسفنج و آب گرم و صابون بشویید. از استفاده از پشم فولادی یا پدهای تمیزکننده خودداری کنید، زیرا می توانند سطح را خراش دهند.

ظروف قدیمی را جایگزین کنید. زمانی که پوشش‌های تفلون به‌دلیل خراش‌های زیاد، پوسته شدن، پوسته پوسته شدن و بریدگی‌های زیاد شروع به خراب شدن می‌کنند، آماده تعویض هستند.

خلاصه

روش‌های مختلفی برای کاهش خطر ابتلا به غذا در هنگام آشپزی با ظروف نچسب وجود دارد، از جمله پخت و پز روی حرارت کم تا متوسط، استفاده از تهویه و مراقبت از ظروف پخت‌پزی خود.

 

جایگزین ظروف نچسب

ظروف نچسب مدرن به طور کلی ایمن در نظر گرفته می شوند. انجمن سرطان آمریکا بیان می کند که هیچ خطر اثبات شده ای برای انسان از ظروف نچسب جدید بدون PFOA وجود ندارد (منبع معتبر 24).

 

با این حال، اگر هنوز در مورد هر یک از اثرات بالقوه سلامتی نگران هستید، می توانید یک جایگزین را امتحان کنید.

 

در اینجا چند جایگزین عالی بدون تفلون آورده شده است:

 

فولاد ضد زنگ. فولاد ضد زنگ برای سرخ کردن و سرخ کردن غذا بسیار عالی است. بادوام و ضد خش است. همچنین قابل شستشو در ماشین ظرفشویی است و تمیز کردن آن را آسان می کند.

ظروف چدنی. وقتی چدن به درستی چاشنی شود، به طور طبیعی نچسب است. همچنین مدت زیادی دوام می آورد و می تواند دمایی بالاتر از دمایی که برای قابلمه ها و تابه های نچسب در نظر گرفته می شود را تحمل کند.

ظروف سنگی. ظروف سنگی برای هزاران سال مورد استفاده قرار گرفته است. به طور یکنواخت گرم می شود و هنگام چاشنی نچسب است. همچنین ضد خش است و می توان آن را تا دمای بسیار بالا گرم کرد.

ظروف سرامیکی. ظروف سرامیکی یک محصول نسبتاً جدید است. خاصیت نچسب بسیار خوبی دارد، اما پوشش آن به راحتی خراشیده می شود.

ظروف سیلیکونی. سیلیکون یک لاستیک مصنوعی است که عمدتا در ظروف پخت و پز و ظروف آشپزخانه استفاده می شود. در برابر حرارت مستقیم نمی ایستد، بنابراین برای پخت مناسب است.

خلاصه

اکثر ظروف نچسب مدرن اگر به درستی از آنها استفاده کنید ایمن هستند. شما همچنین می توانید از بین چندین جایگزین نچسب، از جمله چدن، سرامیک و فولاد ضد زنگ انتخاب کنید.

 

خط پایین

ظروف نچسب در بسیاری از آشپزخانه های جهان یافت می شود.

 

روکش نچسب از یک ماده شیمیایی به نام PTFE که تفلون نیز نامیده می شود ساخته شده است که پخت و پز و شستشو را سریع و آسان می کند.

 

آژانس های بهداشتی نگرانی هایی را در مورد ترکیب PFOA که قبلا برای ساخت تفلون استفاده می شد، مطرح کرده اند. با این حال، تفلون از سال 2013 بدون PFOA بوده است.

 

ظروف نچسب و تفلون امروزی تا زمانی که دما از 500 درجه فارنهایت (260 درجه سانتیگراد) تجاوز نکند، برای آشپزی روزمره در خانه ایمن در نظر گرفته می شود.

 

بنابراین، می‌توانید از ظروف نچسب روی اجاق گاز با حرارت کم تا متوسط ??استفاده کنید، اما از آن در حداکثر حرارت یا برای روش‌های پخت داغ‌تر مانند کباب کردن استفاده نکنید.

 

در پایان روز، ظروف تفلون روشی مناسب برای طبخ غذای شماست که برای استفاده روزمره ایمن تر از قبل است. با این حال، تحقیقات بر روی سایر مواد مورد استفاده در ساخت تفلون ادامه دارد و شواهد در حال ظهور نشان می دهد که ممکن است هنوز مشکلات ایمنی وجود داشته باشد.