سفارش تبلیغ
صبا ویژن

5 نوع تلویزیون: بر اساس فناوری، وضوح و صفحه نمایش

در عصر مدرن، یک دستگاه تلویزیون دیگر یک لوکس نیست، بلکه یک ضرورت در هر خانه ای است. تا چند دهه قبل، انتخاب های محدودی در بخش تلویزیون وجود داشت و تصمیم گیری مانند یک کد باینری بود - تلویزیون سیاه و سفید یا رنگی؟ صحنه امروز کاملاً متفاوت است! با انواع مختلف تلویزیون های موجود در بازار، بازی ارتقاء تلویزیون اصلا آسان نیست! وارد یک فروشگاه الکترونیکی شوید و فروشنده احتمالاً شما را با اصطلاحاتی مانند HD، 4K، 8K، QLED و غیره بمباران می کند و شما را گیج می کند! تفاوت تلویزیون هوشمند و اندروید و مزایا و معایب قابلمه گرانیتی را در نمایندگی لوازم خانگی mgs بخوانید.

 

اگر می توانید با این مشکل ارتباط برقرار کنید، نگران نباشید! این مقاله به عنوان یک راهنمای کوچک برای درک انواع مختلف تلویزیون های موجود در بازار و تفاوت های آنها عمل می کند.

 

10 نوع مختلف تلویزیون و ویژگی های آنها:

اجازه دهید اکنون تفاوت‌های بین انواع مختلف تلویزیون‌ها را بر اساس وضوح فناوری و صفحه نمایش موجود در حال حاضر بررسی کنیم:

 

1. تلویزیون نمایشگر کریستال مایع (LCD):

بهترین نوع تلویزیون

صرفه جویی

 

تلویزیون های LCD یکی از محبوب ترین انواع تلویزیون هستند که در اواسط دهه 2000 به وجود آمدند. آنها از فناوری کریستال مایع استفاده می کنند که کریستال های مایع را با پلاریزه کننده ها ترکیب می کند تا تصاویری روی صفحه ایجاد کند. تلویزیون های LCD دارای سه صفحه شیشه ای پلاریزه به نام بستر هستند که حاوی کریستال های مایع در بین آنها هستند. پنل ها در رنگ های قرمز، آبی و سبز هستند. هنگامی که جریان الکتریکی از آنها عبور می کند، کریستال ها می چرخند و در یک راستا قرار می گیرند تا نور از بستر دیگر عبور کند. اینگونه است که ما رنگ ها و تصاویر را می بینیم. از آنجایی که تلویزیون های LCD از LED برای نور پس زمینه استفاده می کنند، به آنها تلویزیون LED نیز می گویند.

 

 

2. تلویزیون دیود ساطع نور ارگانیک (OLED):

انواع مختلف تلویزیون ال ای دی

صرفه جویی

 

دیود ساطع کننده نور ارگانیک یا تلویزیون های OLED نسخه های رقابتی تلویزیون های LCD هستند که در سال 2012 وارد بازار شدند. تفاوت اصلی بین OLED و LCD استفاده از دیودهای ساطع کننده نور آلی به جای چراغ های LED است. این ترکیبات با عبور جریان الکتریکی از آنها می درخشند و در نتیجه کیفیت تصویر و نمایش رنگی عالی دارند. همچنین، این فناوری به هیچ بستری نیاز ندارد و از این رو تلویزیون‌ها بسیار نازک‌تر و براق‌تر از LCD شده‌اند. آنها همچنین مشکی های شدید را بهتر از تلویزیون های LED نشان می دهند و هزینه کمتری نیز دارند. تلویزیون های OLED همچنین گرمای کمتری تولید می کنند و حدود 40 درصد انرژی کمتری نسبت به LED یا LCD مصرف می کنند.

 

3. تلویزیون های دیود ساطع نور کوانتومی (QLED):

دیود ساطع نور کوانتومی یا تلویزیون های QLED یکی از محبوب ترین انواع تلویزیون در بازار فعلی است. اگرچه سونی این فناوری را در سال 2013 معرفی کرد، اما برندهایی مانند سامسونگ به سرعت وارد لیگ شدند. تلویزیون‌های QLED از نقاط کوانتومی استفاده می‌کنند که نانوذرات کوچکی هستند به جای چراغ‌های LED. هنگامی که یک میدان الکتریکی از آنها عبور می کند، نقاط برای بهبود رنگ و روشنایی شارژ می شوند. در مقایسه با LCD و OLED، QLED ها نسبت کنتراست بالاتر و طول عمر بهتری دارند. با این حال، به دلیل استفاده از فناوری QLED، صفحه نمایش ها بسیار بزرگتر هستند.

 

بخوانید: انواع موتور سیکلت

 

 

4. پنل های نمایش پلاسما:

انواع تلویزیون

صرفه جویی

 

تلویزیون های پلاسما (PDP) در اوایل دهه 2000 پس از اینکه بسیاری از مشتریان از تلویزیون های معمولی اشعه کاتدی استفاده نکردند، شاهد محبوبیت زیادی بودند. در سال 2007، تلویزیون های پلاسما تقاضای زیادی برای صفحه نمایش نازک تر و کیفیت تصویر عالی خود داشتند. این تلویزیون ها نام خود را از گاز یونیزه شده به نام پلاسما گرفته اند که می تواند به الکتریسیته پاسخ دهد. صفحه تلویزیون مانند یک شبکه پر از پلاسما طراحی شده است که پیکسل ها را روشن می کند. آنها نسبت به مدل های قبلی خود واکنش سریع تر و کنتراست رنگ بهتری داشتند. با این حال، به دلیل هزینه بالای آنها و حفظ دائمی تصویر (رایت در) و ورود LCD و OLED، این فناوری تا سال 2015 منسوخ شد.

 

5. تلویزیون های پردازش نور دیجیتال:

انواع تلویزیون 2022

صرفه جویی

 

تلویزیون های پردازش نور دیجیتال یا DLP توسط تگزاس اینسترومنتز در دهه 1980 برای رفع مشکلات انواع تلویزیون های قبلی معرفی شدند. تلویزیون های DLP از تراشه ای به نام دستگاه میکروآینه دیجیتال (DMD) استفاده می کنند که از میلیون ها آینه میکروسکوپی به نام پیکسل استفاده می کند. هنگامی که یک میدان الکتریکی اعمال می شود، این آینه ها یا به سمت صفحه نمایش متمایل می شوند یا از آن دور می شوند و باعث می شوند تصاویر ظاهر شوند. تلویزیون های DLP کیفیت تصویر بسیار خوبی دارند که با تلویزیون های LCD برابری می کند. با توجه به حرکت سریع آینه ها، تصاویر با حرکت سریع مانند ورزش یا مسابقه بسیار بهتر از سایر انواع تلویزیون ظاهر می شوند. تا سال 2012، تولید DLP به دلیل رقابت با فناوری های جدیدتر متوقف شد.