سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مزایا و معایب فولاد کربنی: آنچه باید بدانید

 

برخی افراد تصور می کنند که تمام فولادها یکسان هستند، اما این لزوما درست نیست. فولاد، طبق تعریف، یک فلز آلیاژی است که عمدتاً از آهن و کربن و سایر عناصر کمیاب تشکیل شده است. استحکام کششی بالایی دارد و تولید آن نسبتاً ارزان است و آن را به فلز محبوبی تبدیل می کند که توسط شرکت های تولیدی استفاده می شود. با این حال، انواع مختلفی از فولاد وجود دارد که هر کدام ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند. برای مثال، فولاد کربنی اغلب بر سایر انواع فولاد ترجیح داده می شود. فولاد کربن دقیقاً چیست و آیا برای نیازهای شرکت شما انتخاب مناسبی است؟

 

بررسی اجمالی فولاد کربنی

فولاد کربنی نوع خاصی از فولاد است که همانطور که از نامش پیداست غلظت کربن آن بیشتر از سایر انواع فولاد است. بیشتر انواع فولاد دارای محتوای کربن نسبتاً کم در حدود 0.05? تا 0.3? است. در مقایسه، فولاد کربنی دارای محتوای کربن تا 2.5? است. کربن دو و نیم درصد ممکن است ناچیز به نظر برسد، اما چندین مزیت جذاب را ارائه می دهد که در جای دیگر یافت نمی شوند.

 

مزایای فولاد کربنی

انتخاب فولاد کربنی نسبت به فولاد سنتی مزایای متعددی دارد که یکی از آنها افزایش استحکام است. استفاده از کربن، آهن - یا فولاد - را با چرخاندن اطراف شبکه کریستالی آن قوی‌تر می‌کند. در حالی که فولاد کربنی هنوز می تواند تحت فشار قرار گیرد و شکسته شود، احتمال وقوع آن کمتر از سایر انواع فولاد است. این امر باعث می شود که فولاد کربنی به ویژه در کاربردهایی که به استحکام نیاز است، موثر باشد. برای مثال، تیغ سازان ژاپنی، قرن ها پیش شمشیرهایی را از فولاد پر کربن که به فولاد تاماهاگان معروف است، تولید می کردند. امروزه از فولاد کربنی برای ساخت همه چیز از مصالح ساختمانی گرفته تا ابزار، قطعات خودرو و غیره استفاده می شود.

 

معایب فولاد کربنی

اما انتخاب فولاد کربنی نسبت به فولاد سنتی معایبی نیز دارد. از آنجایی که فولاد کربنی بسیار قوی است، کار کردن با آن دشوار است. نمی توان آن را به راحتی خم کرد و به اشکال مختلف قالب بندی کرد، بنابراین کاربرد آن در کاربردهای خاص محدود می شود. فولاد کربنی نیز نسبت به سایر انواع فولاد مستعد زنگ زدگی و خوردگی است. برای ساخت فولاد ضد زنگ، تولید کنندگان کروم را اضافه می کنند - معمولاً حدود 10? تا 12?. کروم به عنوان یک سد محافظ بر روی خود فولاد عمل می کند و در نتیجه از آن در برابر رطوبت محافظت می کند که در غیر این صورت می تواند باعث زنگ زدگی شود. با این حال، فولاد کربنی حاوی کروم نیست، بنابراین ممکن است زمانی که برای مدت طولانی در معرض رطوبت قرار می گیرد زنگ بزند.

 

به طور خلاصه، فولاد کربنی یک فلز آلیاژی است که از آهن و کربن تشکیل شده است. برخلاف فولاد ضد زنگ و سایر انواع فولاد، با محتوای کربن بالا، معمولاً حدود 2? تا 2.5? مشخص می شود.

 

ظروف استیل کربنی ممکن است بهترین جایگزین برای ظروف تفلون باشد زیرا ایمن و نچسب هستند. محافظت شده است زیرا حاوی سموم خطرناک یا پوشش پلاستیکی مانند تفلون نیست. مانند ظروف چدنی، ظروف استیل کربنی نیز دارای روکش نچسب مشخصی هستند. علاوه بر این، این ظروف آشپزخانه لزوم استفاده از کره یا روغن ناخواسته را برای آماده کردن وعده های غذایی شما کاهش می دهد. با این حال، با وجود برخی ویژگی‌های مثبت و مزایای مشخص، ظروف استیل کربنی با چند جنبه منفی نیز روبرو هستند. در اینجا مزایا و معایب ظروف استیل کربنی آورده شده است که به شما کمک می کند تا ابهامات مربوط به این ظروف پخت و پز را برطرف کنید. جهت خرید سرویس قاشق چنگال mgs، تلویزیون mgs و سرویس قابلمه mgs از سایت ام جی اس روی لینک کلیک کنید.

 

بررسی مختصر ظروف استیل کربنی

 

ظروف استیل کربنی دارای اجزایی قابل مقایسه با ظروف آهنی هستند. از حدود 1% کربن و 98% یا 99% آهن تشکیل شده است. این ظروف برای سرخ کردن، سوزاندن و کباب کردن ایده آل است. علاوه بر این، این نوع ظروف در صورت حفظ گرما مقاوم هستند. این ظرف می تواند به طور یکنواخت گرم شود و در برابر تمام دماها مقاومت کند. بنابراین می توان از این ظروف در مشعل، مایکروویو، اجاق برقی و گازی استفاده کرد.

 

 

علاوه بر این، این نوع ظروف، آهن را در غذا آزاد می کنند. باید بدانید که آهن یک ماده معدنی جامد است که بدن انسان به آن نیاز دارد. این ظروف سبک تر و کمی نازک تر هستند و استفاده از آنها را راحت می کند، به خصوص اگر از کاسه ها یا تابه های بزرگ استفاده می کنید. به طور کلی، ظروف استیل کربنی دسته بلندی دارند که به هدایت یا بلند کردن ظرف کمک می کند. علاوه بر این، ظروف استیل کربنی نه تنها برای آشپزی خانگی، بلکه برای آشپزهای با تجربه نیز مناسب است.

 

مزایا و معایب ظروف فولادی کربنی

 

فولاد کربنی احتمالاً بهترین ظروف آشپزی شناخته شده برای مدت طولانی است. با این حال، این بدان معنا نیست که این ظروف هیچ اشکالی ندارند. مزایا و معایب این ظروف آشپزی یا مانند هر ظروف دیگری برای این موضوع وجود دارد. نگاهی به آن ها بیندازید تا ایده ای کلی از این نوع ظروف به دست آورید.

 

نکات مثبت ظروف استیل کربنی

 

دلایل مختلفی وجود دارد که چرا باید یک ووک یا ماهیتابه یا ماهیتابه فولاد کربنی را به مجموعه ظروف خود اضافه کنید.

 

 

خواص نچسب منظم

 

یکی از مزایای فوق العاده استفاده از ظروف آشپزخانه کربن استیل خاصیت نچسب معمول آنهاست. این ظروف آشپزخانه زمانی که به درستی تهیه شوند، عموماً نچسب هستند. با این حال، ظروف فولاد کربنی ممکن است قبل از اینکه کاملاً نچسب شوند به چند مرحله آماده سازی نیاز دارند. بر خلاف برخی دیگر از ظروف نچسب استاندارد، خواص نچسب این ظروف پس از مدتی و در صورت استفاده معمولی بهبود می یابد.

 

فوق العاده بادوام

 

فولاد کربنی واقعا قوی و بادوام است. فولاد کربن 99% آهن است که باعث می شود شکننده تر از چدن کمتر شود. اگر به درستی از آن استفاده کنید و از آن نگهداری کنید، تابه استیل کربنی برای شما مدت زیادی دوام می آورد. اگر از ظروف فولادی کربنی خود به درستی استفاده نکنید، ممکن است خم شود، اما نمی شکند.

 

 

هدایت حرارتی شگفت انگیز

 

یکی دیگر از مزایای باورنکردنی استفاده از ظروف استیل کربنی رسانایی حرارتی بالای آن است. این ظروف دارای واکنش دمایی شگفت انگیز و هدایت حرارتی عالی است. برخلاف ظروف چدنی، ظروف استیل کربنی خیلی سریعتر گرم و سرد می شوند. هنگامی که تنظیم حرارت اجاق گاز یا شعله خود را تغییر می دهید، ظروف پخت و پز گرما را به سرعت می گیرند.

 

تحمل حرارت بالا

 

برخلاف ظروف با روکش تفلون نچسب، ظروف استیل کربنی می توانند دمای پخت و پز بسیار بالایی را تحمل کنند و برای پخت ایده آل هستند. علاوه بر این، می توانید تابه فولادی کربنی را بدون شکستن آن گرم کنید و در صورت قرار گرفتن در معرض حرارت زیاد (مانند تابه با پوشش تفلون) بخارات سمی آزاد نمی کند.

 

معقول و نسبتا ارزان است

 

در مقایسه با سایر ظروف آشپزخانه باکیفیت، ظروف پخت و پز ساخته شده از فولاد کربنی ارزان و معمولاً متوسط ??هستند. از آنجایی که این ظروف معمولاً بدون آماده سازی زیاد ساخته می شوند، برای پوشش نچسب نیازی به تلاش اضافی نیست.

 

سبک و آسان برای رسیدگی

 

یکی از نقاط قوت فوق‌العاده ظروف آشپزخانه کربن استیل سبک بودن آنها و لذت بردن از آنهاست. این ظروف سبک تر هستند و تکان دادن، بلند کردن و چرخاندن آن آسان تر است. این ویژگی این ظروف را برای افراد با تجربه تر و دست های ضعیف بسیار راحت می کند.

 

 

معایب ظروف استیل کربنی

 

علاوه بر این مزایا، ظروف استیل کربنی دارای معایبی نیز هستند. خلاصه ای از معایب این ظروف آشپزی را می توانید مستقیماً در زیر مشاهده کنید.

 

در ماشین ظرفشویی تمیز نمی شود

 

شاید شناخته شده ترین عیب ظروف استیل کربنی این باشد که قابل شستشو در ماشین ظرفشویی نیستند. این به این دلیل است که پلاستیک های خشن موجود در ماشین ظرفشویی می تواند به روکش نچسب معمولی آن آسیب برساند. به همین دلیل، هنگام تمیز کردن این ظروف باید فاصله استراتژیک را با هر نوع ماشین ظرفشویی یا تمیزکننده درشت نگه دارید. عاقلانه تر است که کاسه یا ووک یا تابه فولادی کربنی خود را با پاک کننده و آب تمیز کنید.

 

 

با غذاهای اسیدی واکنش نشان می دهد

 

غذاهای فوق‌العاده اسیدی مانند سرکه می‌توانند فرآورده‌های معمولی نچسب را از ظروف فولادی کربنی جدا کنند. از این ظروف نمی توان برای تهیه غذاهای فوق العاده اسیدی مانند رب گوجه فرنگی استفاده کرد. این بدان معنا نیست که غذاهای اسیدی را نمی توان با این ظرف پخت. فقط یک فاصله استراتژیک از غذاهای بسیار اسیدی حفظ کنید تا از پوشش نچسب اطمینان حاصل کنید. اگر در پختن غذاهای مخصوصا اسیدی دچار بدبختی شده اید، باید ماهیتابه خود را تمیز کرده و دوباره مزه دار کنید.

 

نیاز به چاشنی مناسب دارد

 

تابه یا تابه فولادی کربنی مطمئناً از ظرف نچسب نیست. برای دستیابی به یک سطح ایده آل از پخت و پز و نچسب بودن نیاز به طعم دهنده و پشتیبانی مناسب دارد.

 

 

مستعد خم شدن یا تاب برداشتن است

 

ظروف آشپزخانه ارزان‌تر و نازک‌تر از فولاد کربن تا زمانی که بسته شوند، خم می‌شوند. کف پیچیده شده در سطح فر قرار نمی گیرد. اگر در آشپزخانه خود اجاق دارید، سعی کنید یک ماهیتابه عالی برای برشته کردن فولاد کربنی تهیه کنید.

 

آیا ظروف استیل کربنی ایمن هستند؟

 

بسیاری از شما ممکن است تعجب کنید که آیا فولاد کربن ایمن یا سمی است.

 

باید در نظر داشته باشید که ظروف استیل کربنی سطح نچسب مشخصی دارند که از تفلون نیست. در نتیجه، ظروف پخت و پز عاری از بخارات سمی یا پلاستیک های خطرناک هستند. همچنین این ظروف از ورود سموم به غذای شما جلوگیری می کند. علاوه بر این، این ظروف برای تهیه غذاهای جامد با مارگارین یا روغن ناخواسته کمتر مفید هستند.

 

تهیه فولاد کربنی یا چدن

 

مانند چدن، آماده سازی با ظروف فولادی کربنی اساسی است. خوشبختانه از آنجایی که فولاد کربنی نسبت به فلز جامد نفوذپذیری کمتری دارد، به سرعت طعم خاصی به خود می گیرد. خبر وحشتناک این است که می تواند به سرعت توانایی آماده سازی خود را نیز از دست بدهد. در آشپزخانه های تجاری، دور از ذهن نیست که متخصصان مواد غذایی یک ظرف استیل کربنی را چندین بار در طول شب آماده کنند.

 

نکته دیگری که هنگام خرید فولاد کربنی جدید باید در نظر داشت این است که تولیدکنندگان معمولاً از موم زنبور عسل یا پوشش معدنی استفاده می کنند تا از زنگ زدن ظروف آشپزی در مسیر خود از محصول به آشپزخانه شما جلوگیری کنند. حتما این پوشش را قبل از پختن پاک کنید، زیرا طعم شما به هیچ وجه نمی چسبد. موم زنبور عسل و پوشش های مختلف را می توان با مالش دادن با پشم فولادی و آب گرم از بین برد. شما باید در این مرحله مانند یک ماهیتابه چدنی مزه دار کنید. غذاهای آماده قابل خوردن هستند، اما این طعم ها اغلب غیرقابل پیش بینی هستند و همچنان باید در خانه سرو شوند.

 

فولاد کربنی برخلاف انواع مختلف ظروف، ماده ای بسیار ارزان است. استفاده از ظروف جدید فولاد کربنی آنقدر آسان است که می توان از آن به طرق مختلف استفاده کرد.

 

بسته شدن

 

 

به طور کلی، اگر از قبل قابلمه و ماهیتابه چدنی دارید و از آنها راضی هستید، احتمالاً خرید ظروف استیل کربنی ایده خوبی نیست. با این حال، اگر در حال جایگزینی انواع دیگر ظروف پخت و پز یا انتقال چدن به نسل بعدی هستید و می خواهید قابلمه ها و تابه های کمی سبک تر باشند، ظروف استیل کربنی گزینه ای عالی برای سازگاری با محیط زیست هستند.

 

با این حال، این ظروف برای جلوگیری از چسبیدن غذا به مقدار کمی روغن یا کره نیاز دارند، اما این برای سلامتی مضر نیست. همچنین این ظروف می توانند خیلی سریعتر گرم و سرد شوند که از پختن بیش از حد غذا جلوگیری می کند. به هر حال، با سنجیدن تمام مزایا و معایب ظروف استیل کربنی، می توان با اطمینان گفت که ظروف استیل کربنی برای پخت و پز سالم کاملاً ایمن هستند. پس برای خرید آماده شوید!